Джани Версаче- създателя на ,,прелъстителката“

на

Dolce far niente-или сладостта да не правиш нищо е много известен италиански термин.Той може да опише живота на гения Версаче,единствено ако се има за цел да се покаже контрастта между фразата и динамичния живот на известния италианец.Версаче притежава типичния за италианците пламенен характер,но също толкова нетипичния за тях начин на живот.За него ,,щастието е в големите неща“. Типичния италианец сутрин, обича да наблюдава как светът минава пред очите му,отпивайки баавно от кафето си,знаейки,че времето му за работа все в някакъв момент ще дойде.Колоритният моден дизайнер обаче започва всеки свой ден,струпвайки пред себе си сутрешните вестници, и прекарва цялата си сутрин образовайки се.

Джани Версаче е роден на 2 декември 1946 г. Прекарва детството си в Реджо ди Калабрия с брат си Санто и сестра си Донатела. Майка му Франческа е шивачка и управлява собствен бутик и тя е тази, която дава тласък за бъдещата кариера на младия Джани. В периода 1964-1967 г. изучава „Дизайн на трикотажно облекло“ във Флоренция.

Едва на 25,Версаче е вече убеден в своя талант,и съвсем скоро двама бизнесмени,собственици на трикотажна фирма ,,Флорентински цветя” му възлагат да създаде колекция специално за тях.Поради неопитност,Джани е принуден да се обади на Валтер Албини,водещ дизайнер от онова време,за да го попита колко получава за една колекция.,,Четири милиона лири” е отговорът,който той му дава,така че Джани иска същата сума и от своите купувачи. Те я плащат заедно с поразителна добавка-черен фолксваген ,,костенурка” с бял гюрук.

,,Идеите му бяха гениални,пълни с невинност,носеха в себе си духа на петдесетте години”-Джузепе Мента

С колекцията си през 1977-1978 година за ,,Комплис”,Джани бележи първия си голям успех:копринена блуза с широка плисирана яка,изкушава неустоимо Даяна Вриланд.Бившата главна редакторка на американския ,,Vogue” споделя,че облечена с неговата блуза,отново се е почувствала двайсетгодишна.

  • Логото на компанията,крилатото чудовище със змии вместо коси,е избрано от Джани заради спомен от древната култура на родното си място.За избора си той споделя,че е породен от спомен за древния мит:

,,За онези,които се влюбят в Медуза,няма път назад.Нека си представим как избралите веднъж Версаче също остават с него завинаги.”

След края на своето първо голямо дефиле,пролетта на 1979 година, Джани Версаче започва да обмисля въпроса: ,,Кой фотограф е способен да съумее да пресъздаде най-достоверно неговата мода?

Съдбата го води до Ричард Авидион.Работата,която те двамата постигат е повече от зашеметяваща,създават имидж,който остава незабравим и дори в наши дни представлява еталон за всички,които работят в този бранш.Фоторедакторът на италианските списания ,,Ди” и ,,Велвет”,Алфредо Албертоне,заявява,че артистичното обвързване на Версаче и Авидион отбелязва един от върховите моменти в рекламата на италиански луксозни стоки в световен мащаб.

Версаче е пълната противоположност на съперника си, Джорджо Армани,те представляват двете лица,които притежава всяка жена-стилната дама и прелъстителката.

,,Жената на Версаче е била винаги любовница,докато тази на Армани е неизменно съпруга.”-Анна Уинтър,главен редактор на ,,Vogue“

На теория тези две така контрастни роли биха могли да съществуват съвместно. Но на практика,онези,които принадлежат към единия лагер,никога не посещават противниковия.Пример за двете крайности прави двамата дизайнери съперници.

Мнозина считат Версаче за представител на елитно течение в модата,заради способността си да надхвърля модните канони,без да си позволява да стигне, до така типичната за съвременната мода,вулгарност.Подобна гледна точка изявява и влиятелният директор на Института за костюми,Ричард Мартин:

,,Джани Версаче се опитва да обедини модата,като замества чувствителността на дрехата и плътското удоволствие с критерии като добри маниери и обществена значимост.Никой не е съумявал да вкара проститутката в света на модата по начина,по който той го направи.Постигайки успех,който е достоен да бъде увековечен в литературата,Версаче съумява да вплете в света на висшата мода безочливото поведение на уличницата и нейния съмнителен гардероб ведно с крещящата й войнствена сексуалност.’’

Въпреки всичките блестящи върхове,които покорява,крайните традиционалисти в модата се отнасят поначало с недоверие към Джани, ,,като държат да се разграничат от неговата преднамерена вългарност и безсрамно преклонение пред консуматорския дух’’. Макар да не е бил категорично отхвърлян от тях,този факт кара Версаче винаги да се чувства като аутсайдер, в тези среди.

През 1982 година,Джани Версаче изобретява нова материя,комбинация от верижки,тип метално плетиво,която започва да приспособява в новите си колекции с цел тя да подхожда на женското тяло.Първата рокля от подобна материя Версаче представя на отделно,самостоятелно шоу на третия етаж на сградата на Виа дела Спига 25.Жените,обличали тези тоалети си спомнят притеснението,което изпитали заради подчертаната сексуалност,която те излъчват.За своята новаторска и невиждана досега колекция,Джани получава наградата ,,Златно око’’.

Театралният свят започва да проявява интерес към него.От Ла Скала се обръщат с молбата да направи костюми за балета на Щраус ,,Легенда за Йосиф”.Тази вечер докато публиката аплодира ентусиазирано,а хореографа,Жозеф Русильо,го вика на сцената сред изпълнители и постаножчици,слага началото на една пламенна и колоритна любов към театъра.Джани притежава способност да пресъздава образите,оставяйки верен на фабула,действие и епоха,и въпреки това съумява да създаде изцяло новаторски костюми,които затвърждават грациозността на изпълнителите и неговия усет към модата.

Тази вечер в Ла Скала ще остане паметна за Джани Версаче и в чисто личен план.Запознава се с Антонио д’Амико.Чернокосият млад красавец привлича вниманието на дизайнера и споделя намерениета си към него в прав текст.Не след дълго Джани решава да направи младият джентълмен част от неговия свят и му предлага работа в маркетинговата компания управляваща ,,Инстанте”.Нещата там не потръгват и два месеца по-късно Антонио започва да му помага с театъра.

Не след дълго двамата правят крачката към това да заживеят заедно,връзката помежду им се развива ден след ден,появяват се уважение и топлота,които след около година и половина прерастват в истинска любов.След известно време Антонио прави втори опит с ,,Инстанте” и започва да оформя нов дизайн на модната линия под надзора на Джани.

Друго звездно приятелство е това с прочутия поп певец,Елтън Джон.Той разкрива цялата си душа пред Джани още в първия следобед след запознанството им,признавайки му,че импулсивното купуване на огромни количества дрехи е нещо като отдушник за него и начин за справяне с празнотата и нещастието.Държи се много открито с Джани, явно поради усещането,че може да му се довери.Така се заражда дружбата между Елтън Джон и Джани Версаче,основана върху сходство в характерите и духовна щедрост,орисана да се задълбочава повече.

През 1968 година,неговата градина край Вила Фонтанеле се превръща в сцена за всички лондончани,откривайки им възможността да се запознаят от първа ръка с творчеството на Версаче.Организираната двудневна конференция на тема ,,Версаче-артист в модата“ бива запомнена най-вече с изнесената пред аудитория от 450 студенти лекция представяйки скритата философия зад творбите му.Лекцията е изградена върху три концепции.

Първо: нуждата модният дизайнер да не забравя никога собствените традиции ,,защото единствено доброто познаване на миналото дава кураж на твореца да посегне към съвремието и бъдещето”.

На второ място съветва ,,да се следват и разбират новите артистични тенденции и философските течения на времето,дори онези от тях,които не изглеждат особено привлекателни,за да се прогнозира линията на развитие в модата.” И най-накрая, ,,когато проектирате даден елемент от облеклото,никога не бива да забравяте,че то ще се носи,нито пък конкретното му предназначение,защото комбинацията красота-удобство няма алтернатива,когато правите хубави дрехи”.

За първи път Париж отдава почит на италиански дизайнер по време на експозицията в Музея на модата и костюма,която се излага под името ,,Джани Версаче,модни диалози-фотографи и създаването на един стил”.

В апогея на събитието министър-председателят Жак Ширак връчва на Версаче най-престижното отличие на френската столица-Grande Médaille de Vermeil,връчвано до този момент само на четирима италианци. Ширак провъзнася Версаче като ,,хуманист и човек на изкуството,който твори за прослава на красотата в името на своите съвременници”.

Както мнозина казват за него: ,,Трудно е да повярва човек,че Джани Версаче е само на 39 години…”

На трийсет и девет,Джани Версаче е вече синоним на успех И не спира до тук.Това въобще не е в природата му.Не само защото модата е по дефиниция промяна и всеки дизайнер е длъжен да създава нови неща ден подир ден,за да остане в този магически кръг.И Версаче го прави,но тук има и нещо друго.Неговия културен глад,желанието да бъде забележим и способността да преосмисля символите на миналото,за да ги превърне в едно модерно настояще.

В колекцията си през 1987-1988 година,Версаче се отличава с доста интересен стил,наречен enfant terrible (фр.).В буквален смисъл се превежда като ужасно дете,в света на изкуството този термин се използва за творци с иновативно и нестандартно мислене.Пример за този стил са полите от тази негова колекция,коита са ултракъси,с шантави плисета или неравни ръбове,захванати с фльонга от едната страна.Изказването на Версаче пред Силвия Джакомони от ,,Република” потвърждава намеренията му: 

,,Миниполата е феномен на уличната мода-няма начин да му се противопоставиш.Едва трийсет на сто от италианските ми клиенти-имам предвид собствениците на магазини-приеха тази моя идея.Всички останали се уплашиха, а сега им се налага да скъсяват полите,понеже тъкмо това искат жените.”

Няколко месеца по-късно Версаче ще получи американската награда ,,Къти Сарк”,единствената в областта на мъжката мода,присъждана всяка година на най-добрия международен дизайнер.Не след дълго Америка ще му присъди и наградата ,,Станли”,нещо като ,,Оскар” в модния свят, за цялостно творчество.

,,През 1991 година смятам да постигна повече,отколкото през 1990-та”-обещава Версаче в началото на въпросната година.

Тази година за него е също толкова успешна,колкото и предизвикателна.Успехи в театъра,множество невероятни колекции, и също така много критика по него адрес.Версаче става обект на някои остри заблежки от страна на вечния си съперник Армани,който с известна доза завист се изказва пред списание ,,Мода”:

,,Нека скъсаме веднъж завинаги с тези велики нововъведения от изминалата година, с тия корици, от които ни гледат женски задници„(намекът е за корицата на брой 2098 на списание ,,Епока”, посветен на Версаче).

С типичния за един италианец пламенен характер,Версаче не се бави,за да отвърне на своя противник:,,Не мисля,че трябва да запомним деветдесетте години с бежови сака или костюмчета за лесбийки.Предпочитам жена,която е облечена зле,но е свободна,пред която и да било идиотка,навлякла ,,Армани”.

Често критиците го наричат вулгарен,на което той просто отговаря,че това не е проява на вулгарност,а на кураж.

Кулминацията на Alta Moda Alta Roma трябва да бъде отразена с грандиозно шоу на Площад Испания – един от символите на Рим,но е отложено в последния момент, защото на 8 хил. километра се случва нещо, което разтърсва света на модата из основи.

След почти 25 години успех и динамичен живот,една сутрин,започнала с обичайното ежедневие на Джани изиграва жестока роля за марката ,,Версаче”, Нейният създател бива застрелян пред имението си в Маями Бийч, Флорида,два изстрела в главата и историята на една легенда бива приключена. Минувач подгонва убиеца, но скоро го изгубва в тълпата по прословутото авеню Оушън Драйв. Всички събрани от полицията доказателства водят към Андрю Кунанън, Причината за убийството най-вероятно е ревност. Осем дни след убийството на Версаче, Кунанън се самоубива с с последни думи: „Всичко е платено!“ и с пистолета, с който е убил дизайнера.Смъртта на Версаче поставя в траур целия моден бранш.

А chissenefrega е дума,която бива често използвана в Италия-превежда се като ,,кой го е грижа?“ и бих казала,че това, може би е думата,която Версаче мислено използва всеки път получавайки критика,сблъсквайки се с трудност,или получавайки поредното ,,не“ за бъдеща гениална колекция.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s